Design & grafisk form
För att fånga din målgrupps uppmärksamhet och skapa rätt känsla för dina tjänster, produkter och ditt varumärke, behöver du en design som skickar rätt signaler.
Vi hjälper dig att skapa en ny, eller utveckla och förfina din befintliga visuella identitet så att du skickar rätt signaler till dina kunder.
Grafisk profil – behöver vi det?
Det är viktigt att redan från start sätta regler för hur ett varumärke ska se ut och kännas. Riktlinjer som sedan är centrala vid utformningen av all kommunikation och allt marknadsföringsmaterial som skapas. Så att ditt varumärke har ett konsekvent utseende som man alltid känner igen.
-
En grafisk profil är ett ramverk för hur ett varumärke ska se ut och uppfattas visuellt. Den hjälper dig att vara konsekvent i all kommunikation – från visitkort och annonser till webbplats och sociala medier. Utan en tydlig profil blir det lätt spretigt, och då riskerar du att uppfattas som otydlig eller rent av opålitlig.
-
Det varierar, men de vanligaste delarna är logotyp, färgpalett, typsnitt, bildmanér, ikoner och riktlinjer för tonalitet. Ofta ingår också exempel på hur designen ska tillämpas, till exempel i sociala medier, på webben eller i trycksaker. Du kan gå på djupet med varje del – men för många företag räcker det långt med en genomtänkt grund.
-
Det finns inget rätt eller fel, men det är viktigt att både du och din målgrupp känner igen er. En bra grafisk profil speglar företagets personlighet, men fungerar också i praktiken. Ibland behöver man testa flera olika vägar innan man landar rätt – det är en investering i långsiktig igenkänning.
-
Det skapar förvirring. Om du kommunicerar med olika stilar, färger eller budskap riskerar du att tappa både trovärdighet och igenkänning. Det gäller både internt och externt. En stark visuell identitet byggs över tid – genom konsekvens.
-
Nej. Det går utmärkt att börja enkelt med logotyp, typsnitt och färger, och bygga på efterhand. Det viktigaste är att du har tydliga riktlinjer för hur du använder det du har – och att du faktiskt använder det på samma sätt varje gång.
Case: Caspeco
Kaneel har hjälpt Caspeco med sin rebranding. Det innebär att vi har tagit fram en ny logotyp, nya färger och ett nytt typsnitt till deras visuella identitet.
Hör av dig!
Vi vill gärna träffa dig och få en bild av hur vi kan hjälpa ditt företag. Hör av dig så bokar vi in en träff. Och du – vi tar med fika!
Om du hellre vill skicka ett vanligt mejl gör du det på:
hej@kaneel.se