Stenarö  ×  Kaneel

Kaneel har gett Stenarö en fullständig digital remake. Läs om hur vi växlar upp deras digitala marknadsföring till nästa nivå.

Stenarö kontaktade Kaneel med ett tydligt mål – de behövde öka sin närvaro online för att kunna marknadsföra sina tjänster bättre.

Stenarö är en lokal företagsgrupp i Hälsingland som erbjuder olika typer av hantverkstjänster inom bland annat bygg, måleri, golvläggning, gjutning och elarbeten.

I januari 2024 började vi med att diskutera deras affärsmål, olika målgrupper och vilka hinder de såg för att nå ut med sitt erbjudande. Stenarö var tydliga med att de behövde en modern och funktionell hemsida där de kunde visa upp sina tjänster på ett bättre sätt, som kunde intressera potentiella kunder, och få dem att vilja ta kontakt.

De ville också ha hjälp att bygga ut sin digitala närvaro och få ut mer av sina kanaler i sociala medier. 

Strategi

Kaneel Media & Marketing har tagit fram en skräddarsydd plan för att möta Stenarös behov. Strategin går i korta drag ut på att skapa en tydlig visuell identitet, bygga en ny hemsida, och med avstamp i dessa gå vidare med omfattande digitala marknadsföringsinsatser.

“Vi valde att jobba med Kaneel därför att vi kände att de förstår vår vision och kan hjälpa oss att bygga vårt varumärke på ett proffesionellt sätt. Kaneels tempo och initiativförmåga har överträffat våra förväntningar.”

Johannes Vilén, Stenarö

1, Visuell identitet

Kaneel samarbetade med Stenarö för att hitta en visuell identitet som samspelar med Stenarös värderingar och visioner. Eftersom Stenarö sedan tidigare jobbat hårt med att arbeta in sin logotyp i allmänhetens medvetande så valde vi att behålla den, med några mindre justeringar.

Utifrån de förutsättningarna byggde vi en fullständig grafisk profil med bland annat givna färger, bildmanér/bildspråk, typsnitt och videografik för att hålla ihop varumärket, ge ett professionellt intryck och signalera trovärdighet.

Egna, unika ikoner är en viktig komponent i en tydlig visuell identitet.

Vi tog fram en fullständig grafisk profil med tydlig dokumentation som sedan låg till grund för skapandet av den nya hemsidan.

Bildspråk/bildmanér

Som en del av den visuella identiteten tog vi fram ett koncept för Stenarös bildspråk som bygger på samma värderingar som den övriga kommunikation. Bilderna ska framhäva Stenarös jordnära, vänliga och serviceinriktade kultur. Eller som de själva säger: “Välkommen till vår hantverkarfamilj – stor och snäll”.

Vi har även tagit fram, och arbetar kontinuerligt med, en bildbank där medarbetarna står i fokus. Där finns även exempel på utförda och pågående arbeten, för att visa Stenarö-företagens bredd och kompetens.

2, Ny hemsida

Vi utgick ifrån de mål som Stenarö satte upp och skapade en ny hemsida som använder en ren och modern design baserad på den nya grafiska identiteten, och en layout som bygger på användarvänlighet i första hand.

Den nya sajten är lättnavigerad och riktar besökarens uppmärksamhet på rätt saker. Och är fylld av optimerat content som visar Stenarö-företagens tjänster och tidigare projekt med fokus på kontaktskapande. Designen är responsiv och fungerar smidigt på alla olika enheter och webbläsare.

3, Ökad digital närvaro

Vi skapade en digital marknadsföringsstrategi baserad på Stenarös mål, med syfte att förstärka deras digitala närvaro. Det innebar en sökmotoroptimering (SEO) för att öka hemsidans synlighet i sökmotorer, content marketing för att engagera och utbilda följare, besökare och tittare, och riktad marknadsföring på olika digitala plattformar.

Genom att analysera data och studera resultatet av dessa kampanjer kan vi jobba med löpande finjusteringar och optimering av den digitala marknadsföringen för att maximera ROI (return on investment).

4, Sociala medier

Vi vet hur viktigt sociala medier är för marknadsföring i dagens medielandskap. Därför tog vi fram en omfattande strategi för annonsering och publicering av innehåll på utvalda sociala medier. Målet är att visa upp sina tjänster och skapa engagemang som i sin tur leder till bättre spridning och fler leads.

5, Engagerande content

För att nå sina mål behöver Stenarö fylla sina sociala medier och hemsida med content som engagerar läsare/tittare och skapar intresse för varumärket och företagets tjänster. Kort sagt, som driver trafik till hemsidan, där syftet är att nå konverteringar.

Kaneel Media & Marketing tog fram en contentplan som kontinuerligt förfinas baserat på data och resultat. Fokus är att skapa rätt innehåll som är effektivt och på ett enkelt och lättillgängligt sätt visar upp medarbetarnas kunskap, servicekänsla och kvaliteten på de tjänster som levereras. Det innebär att vi jobbar med bland annat kundcase, thought leadership och aktuella erbjudanden.

“Vi vill jobba med någon som kan utmana oss och hjälpa oss att ta nästa steg med vår marknadsföring, och det har vi hittat med Kaneel.”

Johannes Vilén, Stenarö

Vill du också sätta lite Kaneel på din marknadsföring?

Vi vill gärna träffa dig och få en bild av hur vi kan hjälpa ditt företag. Hör av dig så bokar vi in en träff. Och du – vi tar med fika!

Om du vill skicka ett vanligt mejl gör du det på:
hello@kaneel.se