Stenarö  ×  Kaneel

Kaneel har gett Stenarö en fullständig digital remake. Läs om hur vi växlar upp deras digitala marknadsföring till nästa nivå.


Strategi

Sociala medier

Grafisk form

Visuell identitet

Content

Film & foto

Employer branding

Strategi Sociala medier Grafisk form Visuell identitet Content Film & foto Employer branding

Stenarö kontaktade Kaneel med ett tydligt mål – de behövde öka sin närvaro online för att kunna marknadsföra sina tjänster bättre.

Stenarö är en lokal företagsgrupp i Hälsingland som erbjuder olika typer av hantverkstjänster inom bland annat måleri, golvläggning och elarbeten.

I januari 2024 började vi med att diskutera deras affärsmål, olika målgrupper och vilka hinder de såg för att nå ut med sitt erbjudande. Stenarö var tydliga med att de behövde en modern och funktionell hemsida där de kunde visa upp sina tjänster på ett bättre sätt, som kunde intressera potentiella kunder, och få dem att vilja ta kontakt.

De ville också ha hjälp att bygga ut sin digitala närvaro och få ut mer av sina kanaler i sociala medier. 

Strategi

Kaneel Media & Marketing har tagit fram en skräddarsydd plan för att möta Stenarös behov. Strategin går i korta drag ut på att skapa en tydlig visuell identitet, bygga en ny hemsida, och med avstamp i dessa gå vidare med omfattande digitala marknadsföringsinsatser.

Close-up of black text on a dark background, showing the word 'Stênar'.

“Vi valde att jobba med Kaneel därför att vi kände att de förstår vår vision och kan hjälpa oss att bygga vårt varumärke på ett proffesionellt sätt. Kaneels tempo och initiativförmåga har överträffat våra förväntningar.”

Johannes Vilén, VD Stenarö

Visuell identitet

Kaneel samarbetade med Stenarö för att hitta en visuell identitet som samspelar med Stenarös värderingar och visioner. Eftersom Stenarö sedan tidigare jobbat hårt med att arbeta in sin logotyp i allmänhetens medvetande så valde vi att behålla den, med några mindre justeringar.

Utifrån de förutsättningarna byggde vi en fullständig grafisk profil med bland annat givna färger, bildmanér/bildspråk, typsnitt och videografik för att hålla ihop varumärket, ge ett professionellt intryck och signalera trovärdighet.

A hammer icon inside a yellow circle.
Battery icon with a lightning bolt indicating low battery or charging
A black sun icon with a white circle in the center, surrounded by black rays, on a light green circular background.
A black lightning bolt symbol inside a yellow circle.
Icon of an electric car with a charging plug, on a light green background.
Lightbulb icon on a green circular background.
A page from a design guide showing color schemes for screens, digital media, and print, with color swatches and their respective codes and descriptions in Swedish.

Egna, unika ikoner är en viktig komponent i en tydlig visuell identitet.

Paintbrush with black paint on a yellow circular background
Icon of a house inside a yellow circle.

Vi tog fram en fullständig grafisk profil med tydlig dokumentation som sedan låg till grund för skapandet av den nya hemsidan.

A page from a typographic guide in Swedish, showing various font styles and sizes, including large bold letters 'Aa Gg Stenärä', with smaller accompanying text explaining font usage and features.
A logo typography guide showing the design and placement of the word 'Stenaro' in various font sizes, colors, and proportions with explanatory text in Swedish.
A branding layout with three variations of the company name 'Stenarö' in bold font, each followed by a different subsidiary name, and a paragraph of instructional text in Swedish at the top.

Bildspråk/bildmanér

Som en del av den visuella identiteten tog vi fram ett koncept för Stenarös bildspråk som bygger på samma värderingar som den övriga kommunikation. Bilderna ska framhäva Stenarös jordnära, vänliga och serviceinriktade kultur. Eller som de själva säger: “Välkommen till vår hantverkarfamilj – stor och snäll”.

Vi har även tagit fram, och arbetar kontinuerligt med, en bildbank där medarbetarna står i fokus. Där finns även exempel på utförda och pågående arbeten, för att visa Stenarö-företagens bredd och kompetens.

Two young workers in white t-shirts and work pants standing in front of a partially painted drywall wall, wearing protective headlamps, smiling with arms crossed or hands in pockets.
Three men standing outdoors with a white van in the background, all dressed in black jackets and beanies, with one man in the foreground smiling at the camera.
Two men in black beanies and jackets smiling on a construction site with scaffolding in the background.
A man inside a house installing or fixing a window using a cordless drill.
Group of people running on an indoor tennis court, some holding tennis rackets, wearing black shirts and athletic shoes, with a metal ceiling and bright lights overhead.
Three men wearing black jackets and ear protection stand inside a wooden framing construction site, smiling and talking.
A smiling man wearing a black beanie and a beige fleece vest stands indoors, holding onto a red and silver ladder, with photo equipment and supplies visible in the background.
Close-up of modern LED headlight on a gray electric vehicle, with a white futuristic SUV in the background at a car dealership.
Webpage for Stenaro, a Swedish construction and renovation company, featuring a header with text "Welcome to our craft family, big and kind," and an image of two smiling workers wearing white shirts and headlamps, standing against a unfinished wall.

Ny hemsida

Vi utgick ifrån de mål som Stenarö satte upp och skapade en ny hemsida som använder en ren och modern design baserad på den nya grafiska identiteten, och en layout som bygger på användarvänlighet i första hand.

Den nya sajten är lättnavigerad och riktar besökarens uppmärksamhet på rätt saker. Och är fylld av optimerat content som visar Stenarö-företagens tjänster och tidigare projekt med fokus på kontaktskapande. Designen är responsiv och fungerar smidigt på alla olika enheter och webbläsare.

Ökad digital närvaro

Vi skapade en digital marknadsföringsstrategi baserad på Stenarös mål, med syfte att förstärka deras digitala närvaro. Det innebar en sökmotoroptimering (SEO) för att öka hemsidans synlighet i sökmotorer, content marketing för att engagera och utbilda följare, besökare och tittare, och riktad marknadsföring på olika digitala plattformar.

Genom att analysera data och studera resultatet av dessa kampanjer kan vi jobba med löpande finjusteringar och optimering av den digitala marknadsföringen för att maximera ROI (return on investment).

Sociala medier

Vi vet hur viktigt sociala medier är för marknadsföring i dagens medielandskap. Därför tog vi fram en omfattande strategi för annonsering och publicering av innehåll på utvalda sociala medier. Målet är att visa upp sina tjänster och skapa engagemang som i sin tur leder till bättre spridning och fler leads.

The Instagram logo icon in black and white.
Facebook logo with a black background.
LinkedIn logo with black background and white 'in' text.

Engagerande content

För att nå sina mål behöver Stenarö fylla sina sociala medier och hemsida med content som engagerar läsare/tittare och skapar intresse för varumärket och företagets tjänster. Kort sagt, som driver trafik till hemsidan, där syftet är att nå konverteringar.

Kaneel Media & Marketing tog fram en contentplan som kontinuerligt förfinas baserat på data och resultat. Fokus är att skapa rätt innehåll som är effektivt och på ett enkelt och lättillgängligt sätt visar upp medarbetarnas kunskap, servicekänsla och kvaliteten på de tjänster som levereras. Det innebär att vi jobbar med bland annat kundcase, thought leadership och aktuella erbjudanden.

“Vi vill jobba med någon som kan utmana oss och hjälpa oss att ta nästa steg med vår marknadsföring, och det har vi hittat med Kaneel.”

Johannes Vilén, VD Stenarö

Vill du också sätta lite Kaneel på din marknadsföring?

Vi vill gärna träffa dig och få en bild av hur vi kan hjälpa ditt företag. Hör av dig så bokar vi in en träff. Och du – vi tar med fika!

Om du vill skicka ett vanligt mejl gör du det på:
hej@kaneel.se